Vad är Seitan?

Vad är Seitan?

Seitan är en helt fantastisk proteinkälla. Ett växtbaserat och veganskt protein som kan användas som köttsubstitut.

Seitan är sedan århundraden vardagsmat i de flesta asiatiska kök. Seitan är också vanligt inom den makrobiotiska hälsofilosofin där man använder seitan som ett växtbaserat proteinalternativ. Den makrobiotiska matfilosofin grundades i Japan i början av 1900-talet. En av lärjungarna, spred sedan läran till väst och framförallt till västkusten i USA under 60-talet. Det var han som gav produkten det västerländska namnet Seitan. Det annorlunda namnet, Seitan, uttalas ”say-tahn” och betyder ”vete som sjudit i soja” på japanska. Andra namn som brukar användas är bland andra ”mock duck”, ”mock chicken, ”mock abalone”, ”monk meat” och ”wheat meat”. På japanska fu och och mien chin på kinesiska. Traditionell seitan tillagas i en umamirik buljong av soja, ingefära, vitlök och kombu.

Vad få vet är att imitation av kött med veteprotein är en tradition som går ungefär 1500 år tillbaka i tiden. Den första kunskapen om seitan härleds till buddistiska munkar. Munkarna tillagade imitationskött till de kinesiska kejsarna, som under en vecka om året levde vegetariskt. Under de följande århundradena fulländades i klostren konsten att imitera kött.

Vad är Cecilias Seitan?

CECILIAS SEJTAN är som ett ljuvt äktenskap mellan asiatisk mattradition, svenska råvaror och en hel massa jävlar anamma!

Cecilias Sejtan består av naturliga råvaror. Basråvaran *glutenmjöl, som är rent protein, kommer från ett av världens och Sveriges vanligaste spannmål – nämligen vete, samt baljväxter från den svenska myllan. För att separera proteinet och kolhydraterna i vetemjölet tvättas vetemjölet med vatten. Processen är helt mekanisk utan tillsats av kemikalier.

CECILIAS SEJTAN är ett veganskt protein med ca 30 g protein, 4–10 g kolhydrater och 1–8 g fett per 100 g råvara. Detta varierar beroende på produktens råvaror.

Så här använder du Sejtan

Bland CECILIAS SEJTANS produkter hittar du dels smakneutrala vegobitar som påminner om bland annat kyckling, korv, anka och kött, men även kryddade, rökta eller marinerade produkter.

Vegobitarna kan ätas direkt ur påsen och kan användas i wraps eller sallader, men i de flesta fall blir det godare om man steker, grillar eller hettar upp produkterna.

Sejtan kan ersätta kyckling eller andra köttsorter i de rätter du normalt brukar laga. Bryt i bitar för bäst textur, men du kan även skära i strimlor eller tärningar. Fantastiskt gott i wokrätter, grytor eller som bitar till spett. Mixa till en fantastiskt god färs som passar perfekt till taco, chili sin carne, köttfärssås eller där du brukar använda färs som inte behöver formas.

Perfekt till pulled meat/chicken, fajitas, pasta, wokrätter, yakitori, grytor, soppor, sallader, wraps eller mackor. Bitarna kan serveras både kalla och varma.

Tillagningsmetoder för Sejtan

Använd produkterna som de är eller krydda och marinera dem efter din egen smak.

Produkterna är ätfärdiga och behöver ingen lång tillagning. Stek gärna på medelstark värme i ett par matskedar raps- eller olivolja, smör eller annat matfett för fin gyllene och krispig yta eller grilla på svag glöd så du inte bränner produkten. Air Fryer fungerar också fint. Du kan tillsätta bitarna sist i grytor eller soppor. Men kan även koka med. Det går fint att värma i mikro.

Är gluten dåligt för dig?

*Gluten är en sammansättning av proteiner och finns i vete, råg och korn. Vid bakning är gluten viktigt. Gluten gör brödet lättarbetat och ger bättre jäsegenskaper.

Gluten består i sig av olika typer av protein. Man definierar vilket protein det handlar om genom att dela det med alkohol. Då får man främst gliadin och en rest som kallas glutenin (prolamin). Det finns ungefär dubbelt eller tredubbelt så mycket glutein i vete som gliadin, de utgör 80 % av vetets protein.

Vetegluten har länge varit kontroversiellt. Människor som har diagnostiserats med celiaki eller som har fått diagnosen glutenintolerans eller glutenallergi bör och ska inte äta gluten. Nya rön visar dock att för de flesta finns det inte någon anledning att undvika gluten. Endast 1–2 % av befolkningen globalt lider av Celiaki (glutenintolerans).

OBS!

Du bör inte självdiagnostisera celiaki, glutenintolerans eller glutenallergi. Om du tror att du inte borde äta gluten, kontakta din läkare. Endast en mycket liten andel av befolkningen har celiaki. Är du osäker så finns mängder av info på nätet.

www.livsmedelsverket.se/matvanor-halsa–miljo/sjukdomar-allergier-och-halsa/allergi-och-overkanslighet/gluten

www.fragor.livsmedelsverket.se/org/livsmedelsverket/d/ar-gluten-daligt-for-oss

www.brodinstitutet.se/fakta-om-brod/snabba-fakta/10-snabba-om-gluten/